Dure scheersystemen van Gillette met zes mesjes, een schuimverdeelsysteem en een strip met mineraalolie om de huid zacht te maken. De Belgische webwinkel Razwar vindt dat geldverspilling. Scheren ook kan met simpele mesjes.

“Mijn voornaam is David, als in David tegen Goliath.” Aan het woord is David Hachez, de man achter het Belgische bedrijfje Razwar. Of, zoals hij zichzelf noemt: de maestro van het scheren.

Als je het als startup opneemt tegen scheergigant Gillette is het Bijbelverhaal over de reus Goliath die op slinkse wijze werd verslagen door de kleine David inderdaad van toepassing. Gillette domineert de markt. Een beetje zoals Microsoft dat in de jaren negentig deed op het gebied van computers.

Toch zijn er bedrijfjes die brood zien in de scheermarkt. Vorige maand kreeg de Amerikaanse startup Dollar Shave Club veel aandacht voor een hilarische video. Het bedrijf biedt goedkope, maar kwalitatief goede scheermesjes aan via een eigen website.

Dollar Shave Club werd een hype. In België zit echter een bedrijf dat hetzelfde al sinds 2009 doet.

Bedrijf: Razwar
Product: Goedkope scheermesjes. Ter vergelijking: veertig drievoudige mesjes kosten bij Razwar 42,60 euro. Voor veertig vergelijkbare mesjes van Gillette ben je al gauw anderhalf keer zo veel kwijt. Klanten kunnen bij Razwar een jaarabonnement nemen op de mesjes. Daarnaast bevat de webwinkel allerhande scheerproducten.
Waar: Razwar opereert vanuit Waver in België. De producten worden wereldwijd verzonden.
Wie: Internetondernemer David Hachez (36).

Hoe kwam het idee tot stand?
Razwar komt uit het brein van Pierre De Nayer. Hij runt samen met Hachez en een derde persoon Growth Bridge, een bedrijf dat gespecialiseerd is in e-commerce. De Nayer had het gevoel dat hij bestolen werd elke keer dat hij een scheermes kocht in de supermarkt. De mesjes werden alsmaar duurder, dat moest goedkoper kunnen. Hij bedacht de naam Razwar en gaf vervolgens de sleutels aan Hachez, die het bedrijf heeft opgebouwd tot wat het nu is.

Hoe zijn jullie gefinancierd?
Hachez: “In het begin hebben mijn twee partners en ik bij Growth Bridge geld op tafel gelegd. In juni 2010 is er een investeringsronde geweest. Later dit jaar komt er mogelijk een tweede investeringsronde.”

Waar komen de scheermesjes vandaan?
“Eén scheersysteem, de Black Edition, komt van de fabrikant Dorco uit Zuid-Korea. De andere twee scheermesjes worden gemaakt door Personna in de VS.”

Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?
“Het binnenhalen van geld. België is een moeilijk land voor een startup. De Dollar Shave Club heeft in de VS net 1 miljoen dollar opgehaald bij investeerders. Dat gaat hier niet zo makkelijk.”

Wat is jullie omzet over 2012?
“Daar kan ik niet over in details treden. Onze omzet groeit gestaag en ligt boven de 100 duizend euro per jaar.”

Hoeveel klanten hebben jullie en waar komen ze vandaan?
“We hebben meer dan 10.000 klanten. We versturen de meeste pakketten naar België. Daarna volgen Frankrijk, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. We hebben ook enkele klanten in Canada, de VS en Japan. De meest exotische locatie is Chili.”

Waarom zijn jullie nog niet zo groot in Nederland?
“Dat komt waarschijnlijk doordat mensen niet met iDEAL kunnen betalen op onze site. In Nederland gebruikt 85 procent van de internetters iDEAL om online te betalen. We zijn nog een klein bedrijf. Het is op dit moment niet efficiënt om voor elk land een aparte betaaloplossing te regelen. Vandaar dat we hebben gekozen voor PayPal. In Nederland worden onze producten overigens ook verkocht door Man and Shaving. Daar kun je wel met iDEAL betalen.”

Wat is jullie grootste zorg?
“Dat we niet te snel groeien. Op dit moment zijn we net een laboratorium: alles is uitgetest, de distributie, marketing, klanttevredenheid etc. Nu moeten we organisch groeien en volwassen worden als bedrijf.”

Kunnen jullie het opnemen tegen Gilette?
“Ja. Veel mensen willen hun geld niet meer geven aan de marketingcampagnes van Gillette. Ze willen niet de villa van Thierry Henry betalen. Gillette kan de prijzen verlagen, maar dat kunnen ze niet maken ten opzichte van hun aandeelhouders. Dat zou hun dood betekenen.”

Wij bieden bovendien een andere ervaring voor klanten; je hoort bij een gemeenschap. Wij kiezen voor een grass roots-aanpak. Gillette staat niet in dialoog met de klant zoals wij. Ik voel de hartslag van de consument.”